itvmedia-influencermarketing2

Influencer marketing

Met influencer marketing krijg je een unieke kans om in contact met je doelgroep te komen. De influencer die een bepaalde autoriteit heeft opgebouwd en in de belangstelling staat van een specifiek doelgroep zorgt ervoor dat men laagdrempelig de noodzakelijk of gewenste informatie krijgt aangeboden. Door de inzet van een influencer is de doelgroep over het algemeen ontvankelijker voor je boodschap. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

itvmedia-influencermarketing

Bij het starten met influencer marketing dien je met verschillende aspecten rekening te houden. Geloofwaardigheid is er hier één van. Er komen steeds meer influencers, die meer en meer samenwerkingen aangaan met adverteerders en merken . (spatie na merken verwijderen) Je loopt hier de kans door het ontstaan van wildgroei dat de geloofwaardigheid onder druk kan komt te staan. Transparantie over de samenwerkingen, duidelijke afspraken, relevantie met het product of merk en een goede verhouding aangaande gesponsorde content zullen in 2018 een belangrijkere rol vervullen.

 

Als er één platform is waar influencer marketing een enorme groei doormaakt dan is het Instagram. Het aantal gebruikers in de volle breedte groeit, net als het aantal actieve influencers. Op Instagram is de drempel laag en het bereik en engagement hoog. Tegelijk is de content creatief en het sentiment positief. Ideaal om je merk, product of campagne onder de aandacht te brengen.

Met meer influencers en meer samenwerkingen wordt het uitdagender om op te vallen en engagement uit te lokken. Oftewel: met een simpele productfoto zal je in 2018 niet het gewenste resultaat boeken. Creativiteit van de aangeboden content, juiste keuze van influencer en een evenwichtige samenwerking met duidelijke afspraken is de sleutel naar succes.

 

2018 wordt het jaar waarin lange termijn denken rondom influencers gemeengoed gaat worden. Bijvoorbeeld in de vorm van strategieën die ervoor zorgen dat je het hele jaar door succesvol bent met influencer marketing. Maar ook in de vorm van lange termijn relaties met influencers. Steeds meer merken gaan bijvoorbeeld teams van influencers vormen waar ze het hele jaar mee aan de slag gaan. Vaak is dit de beste aanpak, uit ervaring blijkt dat een eenmalige samenwerking voor bijvoorbeeld één gesponsorde post niet het maximale rendement oplevert.

Effecten van influencer marketing

Brand awareness

Met deze campagnes richten we de focus op het creëren van online buzz en bekendheid rondom een merk. We gebruiken hiervoor de influencers die goed aansluiten op de doelgroep van jouw merk of product. Via het brede netwerk van deze individuen op blogs en social media zoals Instagram en YouTube, zijn we in staat om een merk op een gerichte manier onder de aandacht te brengen bij de gewenste doelgroep. Middels een artikel of bericht op hun onlinekanalen zorgen we ervoor dat de doelgroep direct wordt bereikt en er over een product of dienst wordt gesproken. Zo maken we gebruik van de virale werking van social media en halen we het maximale uit de campagne.

Creëren van content

Influencer marketing is een goed middel voor het lanceren van een nieuw product, het creëren van engagement met de doelgroep en het ontwikkelen van content rondom een merk. Daarnaast creëren de berichten die door influentials worden geschreven meer incoming links naar een website of andere onlinekanalen. Dit heeft een positief effect op de positie in zoekmachines.

Management van de campagne

Wij verzorgen het complete management tijdens de campagne. Van het uitdenken van de campagne en de content tot aan het analyseren van het succes van de actie. We selecteren de juiste influencers voor de doelgroep, verzorgen het volledige contact en zorgen ervoor dat een merk of product online conform de wens en doelstellingen van de klant op de juiste wijze onder de aandacht komt bij de doelgroep.

Zes tips bij het starten met influencers marketing:

  1. Doelgroep bepaling is zeer belangrijk. Kijk onder andere naar de locatie, leeftijdsgroep, geslacht en hun interesses.
  2. Overweeg de inzet van een online netwerk waar meerdere influencers zijn aangesloten. Zo kunnen wij je direct in contact met meerdere influencers brengen.
  3. Controleer altijd of de volgers van een influencer echt zijn. Het komt helaas voor dat een deel van de volgers van een influencer niet relevant is en uiteindelijk onvoldoende bereik op zal leveren. Let goed op de interactie tussen de influencer en zijn/haar volgers. Kijk naar het aantal likes op foto’s, het aantal reacties, enzovoorts.
  4. Kijk zorgvuldig naar de geloofwaardigheid van een influencer. Hun positie bij de doelgroep wordt gebaseerd op vertrouwen, autoriteit en dienovereenkomstig bereik.
  5. Hou je aan de afspraken op het gebied van Reclame Code Social Media. Wees eerlijk dat de content tot stand is gekomen door een samenwerking waarvoor een betaling heeft plaatsgevonden.
  6. Overweeg uitbreiding in offline samenwerking met influencers, dit kan door het versterken van de samenwerking op bv evenementen, onderzoek of andere campagne uitingen.

Wil je vrijblijvend advies over hoe wij jou kunnen ondersteunen bij je influencer campagnes?

Neem contact met ons op voor een gesprek over de mogelijkheden en kansen die wij voor jouw organisatie zien.

We zijn bereikbaar per mail op info@itvm.nl of telefonisch op +31 (0) 35 538 538 0.

Waarom iTV Media?

Gespecialiseerd in het ‘MKB’ segment
Advies en begeleiding van A-tot-Z
Persoonlijke benadering
Scherpe prijsstelling

ITV MEDIA IN 60 SECONDEN