iTV Media positionering

Positionering

Een scherpe positionering is van groot belang om het gewenst imago van jouw merk binnen de klanten/doelgroep te realiseren. 

 

De afgelopen 20 jaar is het aantal bedrijven in Nederland ruim verdubbeld van 600.000 naar 1,4 miljoen. Naar verwachting groeit het aantal bedrijven de komende tien jaar verder naar circa 2,2 miljoen. Door de overvloed aan aanbieders en het feit dat consumenten en klanten overspoeld worden met reclameboodschappen is het van groot belang om je te onderscheiden van de “rest”. Als klanten weinig onderscheid en relevantie waarnemen tussen aanbieders dan is de kans groot dat ze voor een van de vele concurrenten kiezen.

Positionering heeft veel te maken met inspelen op het onderbewustzijn van de doelgroep. Onderzoek heeft aangetoond dat slechts 5% van ons gedrag bewust en gepland is. Door doelgericht te positioneren kan invloed worden uitgeoefend op het onbewuste en consumenten gedrag. iTV Media maakt hier gebruik van door middel van neuromarketing. Dit geeft ons een goed inzicht in hoe de consument waarneemt, denkt en handelt. 

 

Waarom kiezen voor iTV Media?

iTV Media heeft veel ervaring in het positioneren van nieuwe producten en merken. Meestal gaat het echter om het herpositioneren van een bestaand product of merk. Door de jarenlange ervaring met het oplossen van bedrijfskundige- en marketingvraagstukken heeft iTV media een goed en actueel beeld van de verschillende markten in Nederland, dit stelt ons in de gelegenheid optimaal op in te spelen op ontwikkelingen. We volgen de economische ontwikkelingen op de voet. We zijn gespecialiseerd in het ‘MKB’ segment, we hebben door de jaren al veel klanten succesvol geholpen de juiste keuzes te maken.

Wat kun je van ons verwachten?

Uit onderzoek is gebleken dat mensen ongeveer vier tot vijf aanbieders binnen een specifieke categorie (product, merk) onthouden. Het is dus van het grootste belang om zo hoog mogelijk in de shortlist ook wel genoemd preferente breinpositie van de consument te staan. Om dit te bereiken is een goed inzicht in de consument, de markt en het product of merk zeer belangrijk. iTV media helpt je graag jouw richting te bepalen. Daarvoor doorlopen we een aantal stappen waarbij we bijvoorbeeld de volgende vragen aan de orde laten komen:

Product

Hoe ziet de productportefeuille er precies uit? Hoe beoordelen de klanten de verschillende producten? Waarom kopen ze het product, wat levert het hen op? Wat zijn de unieke voordelen van de producten voor de doelgroep? Wat zijn de Unique Selling Points (USP’s) van het product?

Markt

Hoe ontwikkelt de markt waarin men opereert zich? Wat zijn de kansen in de markt? Hoe ziet de ideale klant eruit? In hoeverre sluit het product aan bij de vraag van de (gewenste) klant. Wat wil de klant eigenlijk precies? En waarom? Wat is er nodig om in het unieke voordeel van de klant te voorzien?

Concurrentie

Wie zijn de concurrenten? Hoe ontwikkelt de concurrentie zich? Waarom kopen consumenten het product van concurrenten? Wat zijn sterke en zwakke punten van de concurrent? Waarin onderscheid de organisatie of merk zich van de  concurrentie?

Merk

Wat is het imago van het merk? Hoe is dit bij de niet-klanten? Wat is het imago van het merk bij de gewenste doelgroep? Wat zijn de kerneigenschappen van het merk? Komt het gewenste merkimago overeen met het door de doelgroep gepercipieerde imago? Hoe onderscheidend is het merkimago ten opzichte van de concurrentie?

Ben je benieuwd wat we voor jouw bedrijf of merk kunnen betekenen?

Neem contact met ons op voor een gesprek over de mogelijkheden en kansen die wij voor jouw organisatie zien.

We zijn telefonisch bereikbaar via +31 (0) 35 538 538 0 of per e-mail via info@itvm.nl.

Waarom iTV Media?

Ruim 25 jaar media-ervaring
Persoonlijke, klant- en doelgerichte adviezen
Integratie van neuromarketing
Begeleiding van A-tot-Z