itvmedia-pagina-omnichannel

Omnichannel

“De klant centraal.” Dat is de gouden regel voor bedrijven. In de praktijk is dit bij veel bedrijven een aandachtspunt. Goede bedoelingen ten spijt leggen veel bedrijven uiteindelijk de focus op hun producten en organisatie. Bedrijven die werken op basis van omnichannel strategie stellen de klant centraal in de strategie. Omnichannel is gezien de ontwikkelingen op sociaal, economisch en media landschap een vervolg op multichannel en cross channel. Bij omnichannel staat de klant meer centraal dan ooit: de focus wordt gelegd op een afgestemde merkervaring van de klant, onafhankelijk van het kanaal.

stock-vector-omnichannel-concept-illustration-idea-of-service-strategy-and-integration-749484412

Wat is omnichannel?

Er zijn tegenwoordig zoveel nieuwe marketing begrippen bij gekomen. Wat is omnichannel precies? De gedachte achter omnichannel is dat consumenten geen onderscheid maken tussen kanalen. Ze zien een bedrijf of merk, het kanaal is daarbij irrelevant. Of je nu contact met de klant heeft via een fysieke winkel, een webshop, social media, de PC of via een smartphone, de kanalen dienen zodanig op elkaar te zijn afgestemd dat de klant altijd een consistente merkervaring heeft. Dit kan alleen bereikt worden als afdelingen zoals ICT, marketing en sales zeer nauw samenwerken. Uit onderzoek is gebleken dat bedrijven die de omnichannelstrategie omarmen meer winstgevend zijn.

De smartphone biedt de mogelijkheid om meer interactie te hebben met de klant en kan een brugfunctie tussen offline en online vervullen. Met name NFC (Near Field Communication) en iBeacon zullen retailers veel nieuwe mogelijkheden gaan bieden. De technologie maakt communicatie mogelijk op specifieke locaties waar de klant zich op dat specifieke moment bevindt. Mobiel betalen is een van de mogelijke toepassingen. Maar er is veel meer mogelijk. Retailers kunnen de techniek bijvoorbeeld ook gebruiken om berichten met exclusieve productinformatie of persoonlijke kortingen naar langslopend publiek te pushen.

Onze ervaring

Als crossmediaal bureau staat iTV Media al jaren in het centrum van alle nieuwe ontwikkelingen van marketing, communicatie en media. Al in een vroeg stadium hebben we de voordelen van omnichannel ingezien. We hebben belangrijke ervaringen opgedaan die van belang zijn om een omnichannel strategie te ontwikkelen en volgen de nieuwe trends en ontwikkelingen op de voet. We helpen je graag jouw klant écht centraal te stellen.

Bij omnichannel worden de kracht en de technologische mogelijkheden van elk kanaal benut om innovatieve oplossingen op maat voor je als klant te bieden. iTV Media helpt bedrijven de merkbeleving bij hun klanten naar een hoger niveau te tillen. Hiervoor doorlopen wij samen met de klant een aantal stappen:

Doelstellingen

Op basis van jouw strategie en ondernemingsdoelstellingen brengen we jouw nieuwe sales doelstellingen in kaart en vertalen deze naar goed meetbare KPI’s (kritieke prestatie indicatoren). Aan de hand van de KPI’s kunnen we na de implementatiefase monitoren of de onderneming op koers ligt of dat bijsturing noodzakelijk is. Belangrijk is dat de doelstellingen kanaal overstijgend zijn en elkaar versterken. Op deze wijze kan jouw merk effectief rondom de klant (beleving) gebouwd worden.

Klantonderzoek

Voor het effectief bepalen van de omnichannel strategie is het zeer belangrijk de wensen en behoeften jouw klant goed te kennen. We helpen je deze in kaart te brengen door de customer journey te onderzoeken. De customer journey is het gehele proces (reis) die de klant doormaakt vanaf de eerste intentie tot aankoop tot aan de aankoop zelf en het (service) traject erna. Tijdens het klantonderzoek worden de hiaten geïnventariseerd.

Plan van aanpak

Op basis van het klantonderzoek wordt een plan ontwikkeld dat dient te leiden tot een duurzaam competitief voordeel vergeleken met de concurrentie. In het plan wordt gekeken hoe de bij het klantonderzoek gevonden hiaten ingevuld kunnen worden, welke functies de verschillende kanalen moeten innemen gedurende de customer journey, hoe de kanalen geoptimaliseerd kunnen worden, welke nieuwe kanalen een bijdrage kunnen leveren, etc.

Implementatie

Tijdens deze fase worden de verbeterpunten stapsgewijs uitgevoerd. Dit kan heel divers zijn. Het kan bijvoorbeeld nodig zijn om systemen te vervangen of aan te passen, medewerkers die extra getraind moeten worden. Door de implementatie stapsgewijs uit te voeren is het eenvoudiger controle te houden over het totaalproces en bijsturing te plegen op deelprocessen.

Ben je benieuwd wat we voor jouw bedrijf of merk kunnen betekenen?

Neem contact met ons op voor een gesprek over de mogelijkheden en kansen die wij voor jouw organisatie zien.

We zijn telefonisch bereikbaar via +31 (0) 35 538 538 0 of per e-mail via info@itvm.nl.

Waarom iTV Media?

Gespecialiseerd in het ‘MKB’ segment
Begeleiding van A-tot-Z
Persoonlijke, klant- en doelgerichte adviezen
Onderhandelen van scherpe inkooptarieven