search engine optimization

Conversie optimalisatie

Is een belangrijke trend in het optimaliseren van je E commerce e-commerce resultaten. Alleen verkeer genereren is mooi en uiteindelijk wil je graag dat bezoekers converteren naar klanten. Met behulp van conversie optimalisatie kunnen we middels continue optimalisaties op de webshop, AB A/B testen en middels analyseren van de data van bezoekers hen converteren in klanten.

 

Op deze wijze zijn we in staat om de E commerce  e-commerce omzet te verhogen en de bezoekers/klanten de juiste producten aan te bieden. Doelstelling een regelmatig terugkerende en tevreden klant.

 

Conversie kan bijvoorbeeld worden geoptimaliseerd door middel van diverse elementen, zoals:

  • Juiste content
  • Design
  • Kwaliteit van de bezoekers
  • Indeling
  • Gebruiksvriendelijkheid
  • Klantenservice
  • Logistiek
  • Verpakkingen en retouren
conversie-optimalisatie

Heb je de wens om nieuwe klanten aan te trekken dan wel het behouden en uitbouwen van de omzet bij bestaande klanten en/of het verhogen van klanttevredenheid dan ben je bij iTV Media op het juiste adres. Van belang is je te realiseren dat mobiel verkeer een steeds belangrijkere rol gaat vervullen en dat de E commerce activiteiten hier dan ook in voldoende mate op ingericht dienen te zijn

Conversie optimalisatie in 4 stappen

Stap 1: Analyse

Een goede analyse is essentieel voor conversie-optimalisatie. Dat begint met een goede analyse van de pagina’s op je website: waar liggen er kansen voor conversie-optimalisatie? Verwerk deze kansen in een overzicht en maak een planning met de volgorde hoe je ze gaat optimaliseren. Begin vervolgens met een goede analyse van de pagina of de funnel waar je de meeste of grootste kansen ziet.

Stap 2: hypotheses formuleren

Het verzamelen en bestuderen van data gaat uiteindelijk helpen bij het formuleren van een goed gefundeerde hypothese. Let op: ook zonder data te verzamelen en analyseren kun je een hypothese formuleren. Maar zoals we in de case laten zien, kan data op de juiste manier interpreteren je helpen met het formuleren van een betere hypothese. Meer daarover later, eerst even over het begrip hypothese zelf.

Stap 3: Sequential testen of split testen?

Het woord is gevallen: testen. Als je het te optimaliseren doel hebt bepaald, de data hebt geanalyseerd en een hypothese hebt geformuleerd, is de volgende stap om deze hypothese in de praktijk te brengen. En bij conversie-optimalisatie is testen toch de meest gangbare manier om dat te doen. Daarbij heb je meer mogelijkheden dan alleen het bekende A/B-testen.

 

Stap 4: meten

De laatste stap is het goed meten van de resultaten van de (mogelijke) verbeteringen die je in de praktijk hebt gebracht, en daarmee aan de slag gaan.

  • Verzamel relevante data.
  • Interpreteer deze data.
  • Maak aanpassingen op basis van de resultaten.
  • Stel vervolghypotheses op.

 

10 belangrijke zaken bij conversie optimalisatie

iTV Media is al sinds 2006 conversiespecialist en heeft al veel bedrijven aan een hogere ROI geholpen. Wij weten dan ook als geen ander welke aspecten belangrijk zijn voor conversie optimalisatie. In het kort zijn er tien zaken die belangrijk zijn.

  • Speel met de content (tekst) in op de focus van uw doelgroep. “Welkom op deze website” is heel vriendelijk, maar spreekt niet aan. Het is daarom verstandig om te beginnen met dilemma’s/onderwerpen waar uw bezoeker mee bezig is en waar deze (als het goed is) voor naar uw website komt. De doelgroep wilt binnen enkele seconde weten waar je als bedrijf voor staat en wat je de bezoeker te bieden hebt.

  • Internetonderzoek heeft uitgewezen dat een eerste websitebezoek via Google gemiddeld zeven seconden duurt. Het is dan ook belangrijk dat uw bezoeker in één oogopslag weet waarom hij/zij bij u moet zijn. Hiervoor kunt u de belangrijkste (maximaal drie á vier) USP’s in de header of op een andere prominente plek verwerken. Zo ‘snappen’ bezoekers direct waar het in deze website om draait. Onderscheidend vermogen is hierbij natuurlijk het belangrijkst!

  • Zoals gezegd duurt een eerste bezoek gemiddeld zeven seconden. Het is van essentieel belang om de belangrijkste landingspagina’s overzichtelijk en helder te maken in plaats van bezoekers meteen hele lappen tekst voor te schotelen. Zo houdt u de aandacht van uw bezoeker eenvoudiger vast.

  • Uiteraard is aan passend webdesign ook een voorwaarde voor een goede eerste indruk. Het hoeft niet heel uitgebreid te zijn. Een nette en betrouwbare uitstraling is wel van belang. Echte conversiekillers zijn slordigheden, ontbrekende logo’s en het gebruik van te veel kleuren.

  • Geef bezoekers de mogelijkheid om direct te zien waar het bij uw website om gaat. Dit kan door middel van afbeeldingen, maar ook door bijvoorbeeld slogans. Hiervoor geldt vaak: hoe concreter, hoe beter.

  • Om van bezoekers klanten te maken, moet u ze “over de streep trekken”. Er zijn diverse methodes om uw bezoekers net dat kleine zetje te geven om echt een (terugkerende) klant te worden. Denk aan een kennismakingsaanbod, gratis producten, aanvullende diensten of verzendkosten te verlagen of vermijden.

  • Deel uw website logisch in, zodat uw bezoekers uw website snel overzien en begrijpen. Laat bijvoorbeeld via buttons of hyperlinks weten hoe ze contact met u kunnen opnemen, hoe ze een offerte aan kunnen vragen of hoe ze (in het geval van een webshop) producten direct kunnen bestellen. Wanneer dit niet duidelijk is, zal u veel potentiële klanten (lees omzet) verliezen, aangezien de huidige consumenten weinig geduld hebben en snel afhaken indien te veel stappen of onduidelijke stappen gezet dienen te worden. Gebruiksvriendelijkheid is de sleutel!

  • Maak uw bezoekers nieuwsgierig door gebruik te maken van wervende, goed (in correct Nederlands) geschreven teksten. Het benoemen van de vele voordelen van uw bedrijf, het uitleggen de USP’s en zorgen voor herkenbaarheid zijn zomaar wat handvaten die je hierbij kunt gebruiken.

  • Uiteraard is uw website ingedeeld in diverse pagina’s, allemaal voorzien van headers. Vaak geldt het dat hoe aantrekkelijker de headers zijn, hoe eerder de bezoeker doorklikt. Vervang zaken als ‘contact’, ‘werkwijze’ en ‘diensten’ eens door ‘vrijblijvende kennismaking’, ‘unieke werkwijze’ en ‘voordelen’.

  • Als laatste is het verstandig om gebruik te maken van zogeheten call to actions. Gebruik buttons waarmee bezoekers direct worden doorgelinkt naar uw productpagina, offerte aanvraagpagina of contactpagina. Zet op deze buttons niet, zoals hierboven besproken, gewoon de woorden ‘producten’, ‘offerte aanvragen’ of ‘contact’, maar nodig de bezoeker echt uit om op de button te klikken. “Bekijk snel ons hoogwaardige assortiment”, “Vraag direct een vrijblijvende offerte aan!” of “Neem meteen vrijblijvend contact met ons op” zijn voorbeelden.

Wil je vrijblijvend advies over hoe wij jou kunnen ondersteunen bij de conversie optimalisatie in je E commerce activiteiten?

Neem contact met ons op voor een gesprek over de mogelijkheden en kansen die wij voor jouw organisatie zien.

We zijn bereikbaar per mail op info@itvm.nl of telefonisch via +31 (0)35 538 538 0.

Waarom iTV Media?

Gespecialiseerd in het ‘MKB’ segment
Advies en begeleiding van A-tot-Z
Persoonlijke benadering
Scherpe prijsstelling

ITV MEDIA IN 60 SECONDEN