Omnichannel

“De klant centraal.” Dat is de gouden regel voor bedrijven. In de praktijk wordt dit bij veel bedrijven niet nagestreefd. Goede bedoelingen ten spijt blijven veel bedrijven vaak toch te veel gefocust op hun producten en organisatie. Bedrijven die werken op basis van omnichannel strategie zijn een stuk verder. Omnichannel is het logische vervolg op multichannel en cross channel. Bij omnichannel staat de klant meer centraal dan ooit doordat de focus wordt gelegd op een afgestemde merkervaring van de klant, onafhankelijk van het kanaal.

Wat is omnichannel?

Er zijn tegenwoordig zoveel nieuwe marketing begrippen erbij gekomen. Wat is omnichannel precies? De gedachte achter omnichannel is dat consumenten geen onderscheid maken tussen kanalen. Ze zien een bedrijf of merk, het kanaal is daarbij irrelevant. Of u nu contact met de klant heeft via een fysieke winkel, een webshop, social media, de PC of via een smartphone, de kanalen dienen zodanig op elkaar zijn afgestemd te zijn dat klant altijd een consistente merkervaring heeft. Dit kan alleen bereikt worden als afdelingen zoals ICT, marketing en sales zeer nauw samenwerken. Uit onderzoek is gebleken dat bedrijven die de omnichannelstrategie omarmen meer winstgevend zijn.

De toekomst is nu

De smartphone biedt de mogelijkheid om meer interactie te hebben met de klant en vervult daardoor een brugfunctie tussen offline en online. Met name NFC (Near Field Communication) en iBeacon zullen retailers veel nieuwe mogelijkheden gaan bieden. De technologie maakt communicatie mogelijk op specifieke locaties waar de klant zich bevindt. Mobiel betalen is een van de mogelijke toepassingen. Maar er is veel meer mogelijk. Retailers kunnen de techniek bijvoorbeeld ook gebruiken om berichten met exclusieve productinformatie of persoonlijke kortingen naar langslopend publiek pushen.

Onze toegevoegde waarde

Als crossmediaal bureau staat iTV Media al jaren in het centrum van alle nieuwe ontwikkelingen van marketing, communicatie en media. Al in een vroeg stadium hebben we de voordelen van omnichannel onderkend. Hierdoor hebben we belangrijke ervaring opgedaan die van belang zijn van een omnichannel strategie. We hebben veel kennis van en ervaring met marketing, communicatie en bedrijfskunde (NIMA-C) en we volgen nieuwe trends en ontwikkelingen op de voet. We helpen u graag uw klant écht centraal te stellen.

Wat kunt u van ons verwachten?

Bij omnichannel worden de kracht en de technologische mogelijkheden van elk kanaal benut om innovatieve oplossingen voor de klant op maat te bieden. iTV Media helpt bedrijven de merkbeleving bij hun klanten naar een hoger niveau te tillen. Hiervoor doorlopen wij samen met de klant een aantal stappen:

  • Doelstellingen. Op basis van uw strategie en ondernemingsdoelstellingen brengen we uw nieuwe sales doelstellingen in kaart en vertalen deze naar goed meetbare KPI’s. Aan de hand van de KPI’s kunnen we na de implementatiefase monitoren of we op koers liggen of dat bijsturing nodig is. Belangrijk is dat de doelstellingen kanaal overstijgend zijn en elkaar versterken. Alleen dan kan uw merk effectief rondom de klant gebouwd worden,
  • Klantonderzoek. Voor het effectief bepalen van de omnichannel strategie is het zeer belangrijk de wensen en behoeften uw klant goed te kennen. Wij helpen u deze in kaart te brengen door de customer journey te onderzoeken. De customer journey is het gehele proces (reis) die de klant doormaakt vanaf de eerste intentie tot aankoop tot aan de aankoop zelf en het (service) traject erna. Tijdens het klantonderzoek worden de hiaten geïnventariseerd.
  • Plan van aanpak. Op basis van het klantonderzoek wordt een plan ontwikkeld die moet leiden tot een duurzaam competitief voordeel ten opzichte van de concurrentie. In het plan wordt gekeken hoe de bij het klantonderzoek gevonden hiaten ingevuld kunnen worden, welke functies de verschillende kanalen moeten innemen gedurende de customer journey, hoe de kanalen geoptimaliseerd kunnen worden, welke nieuwe kanalen een bijdrage kunnen leveren, etc.
  • Implementatie. Tijdens deze fase worden de verbeterpunten stapsgewijs uitgevoerd. Dit kan heel divers zijn. Het kan bijvoorbeeld nodig zijn om systemen te vervangen of aan te passen, of dat personeel extra getraind moet worden. Door de implementatie stapsgewijs uit te voeren is het eenvoudiger controle te houden over het totaalproces en is het makkelijker bij te sturen.

Waarom iTV Media

  • Advies en begeleiding van A-tot-Z
  • Persoonlijke benadering
  • Scherpe prijsstelling

Interesse?

Neem contact met ons op!

Uw naam

Uw email (verplicht)

Telefoonnummer (verplicht)

Uw bericht