Database marketing

Veel bedrijven hebben meer informatie in hun database over hun klanten dan ze zelf beseffen, maar hebben desondanks vaak geen inzicht in hun eigen klanten. De vastgelegde informatie blijft dus dikwijls onbenut. In veel gevallen zijn bedrijven zich er zelfs niet van bewust dat hun database een schat aan gegevens over hun klanten bevat en dat dit van zeer grote waarde kan zijn in termen van omzetverhoging. Ook komt het voor dat de kennis en middelen ontbreken om data zodanig te analyseren en te verrijken dat deze kunnen worden ingezet voor marketingactiviteiten. Zonde! Met database marketing kunt ook u meer rendement behalen en uw klant relevantie bieden. De informatie uit uw database vormt het voetstuk voor een succesvolle strategie. Hoe goed kent u uw klant? Gebruikt u de aanwezige kennis over uw klanten effectief? Wat is database marketing?

Wat is database marketing?

Bij database marketing gaat het erom dat de gegevens die worden opgeslagen via bijvoorbeeld CRM systemen worden gebruikt voor marketing, communicatie en sales. Hoe meer je over je klanten weet, hoe beter je kunt inspelen op hun individuele behoeften en de nodige relevante informatie en of aanbod. Het grote voordeel van dergelijke data is dat het daadwerkelijk gaat om individuele klantgegevens. Door middel van datamining/data analyse kan toegevoegde waarde worden gecreëerd zodat u uw klant op het juiste moment het aanbod kunt doen. De voordelen van database marketing:

  • Op de individuele klant gepersonaliseerd aanbod kunnen doen
  • Hoger rendement (lager weigeringspercentage)
  • Hogere conversie
  • Relevantie bieden
  • Retentie verkoop verhogen (focus op inbound)
  • Value creëren van uw eigen organisatie/bedrijf

Database marketing bij MKB

Het is bij database marketing van belang dat de gegevens gestructureerd worden opgeslagen. Bij kleinere bedrijven worden klantgegevens vaak in Excel en Word bijgehouden. Vanaf een bepaalde schoolgrootte is dat echter ondoenlijk. Ook binnen het MKB kiezen steeds meer bedrijven voor een CRM systeem. Dit vergemakkelijkt het relatiebeheer. Een CRM systeem maakt het ook mogelijk om administratieve processen te automatiseren. De gegevens voor marketingdoeleinden gebruiken is echter een vak apart. Een gedegen klantendatabase die up-to-date is en tevens inzicht kan geven in de behoefte van uw klant is van ongekende waarde voor uw onderneming.

De valkuilen van database marketing:

  • Niet alle data zijn geschikt
  • Interpretatiefouten liggen op de loer
  • Kost veel tijd, vooral indien er onvoldoende statistische kennis en middelen in huis zijn

Onze toegevoegde waarde

iTV Media heeft veel ervaring met database marketing. Met name bij bedrijven in het MKB zorgen we ervoor dat zij hun klantinformatie optimaal kunnen benutten ten behoeve van cross-selling (verkoop van aanverwante producten), up-selling (verkoop van een product uit een hoger segment) en deep-selling (meer verkoop van hetzelfde product). Of u uw klantinformatie nu bijhoudt in Excel of gebruik maakt van een geavanceerd CRM systeem, wij kunnen u helpen om een gedegen klantendatabase te ontwikkelen die op technisch gebied voorop loopt. Daarnaast kunnen wij uw data analyseren zodat u uw klanten beter kunt bedienen. Wilt u een stap verder gaan en uw database(s) gebruiken ten behoeve van omnichannel? Ook daarvoor kunt u bij ons terecht.

Wat kunt u van ons verwachten?

Iedere klant vertoont zijn eigen specifieke gedrag, heeft unieke kenmerken en behoeften. Door alle informatie die voorhanden is goed te analyseren kunt u voor elke klant beter bepalen welk aanbod u hem/haar het beste kunt doen. iTV Media ondersteunt en adviseert u graag in dit proces of neemt u het werk uit handen. We hebben niet veel tijd nodig om een inschatting te maken van de mogelijkheden en wat database marketing u kan opleveren. We zijn u graag van dienst bij de volgende fasen:

  • Verzamelen van klantgegevens. Hoe meer u vastlegt, hoe beter. Van informatie over productaankopen tot feedback/reacties en klachten. Wij adviseren u graag hoe u alle data het best kunt vastleggen en helpen u de gegevens te ordenen zodat verschillende databestanden met elkaar kunnen worden gekoppeld.
  • Analyse. Wij hebben alle programma’s in huis om de data vanuit uw interne bronnen (zoals transactiegegevens, callcenter gegevens, website clickstream data, etc.) met elkaar te koppelen en deze te verrijken met externe data, zoals socio-demografische kenmerken (leeftijd, geslacht, woonplaats, etc.). Vervolgens creëren we toegevoegde waarde met behulp van datamining (het zoeken naar statistische verbanden om marketing en sales opportunities te ontdekken).
  • Toepassen van klantkennis. De informatie die uit de data-analyse komt vormt belangrijke input voor uw sales strategie. Wij helpen u graag de informatie te vertalen naar bruikbare methodieken ten behoeve van uw cross-, up- en deep-selling activiteiten om zodoende uw rendement te verhogen.

Waarom iTV Media

  • Gespecialiseerd in het ‘MKB-groot’ segment
  • Persoonlijke benadering
  • Scherpe prijsstelling

Interesse?

Neem contact met ons op!

Uw naam

Uw email (verplicht)

Telefoonnummer (verplicht)

Uw bericht